Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 6 Januari 2015

ADUAN KEROSAKAN PERALATAN ICT

[06 Jan 2015]
LANJUTAN APLIKASI STS
Perkhidmatan untuk aduan kerosakan peralatan ICT sekolah masih diteruskan seperti biasa melalui aplikasi STS.  Sehingga penghujung 2014 kebanyakan aduan dari senarai aduan yang dihantar telah diambil tindakan, kecuali bagi kes-kes dokumen yang tidak lengkap terutamanya butiran dalam DHM.

Justeru mohon pihak sekolah lengkapkan butiran dalam DHM dan borang-borang berkaitan semasa membuat aduan supaya proses penyelenggaraan dapat disempurnakan.
============================================

[20 Apr 2011]
Kerosakan Peralatan ICT boleh dilapor melalui STS. Sila sertakan maklumat berikut dalam aduan terserbut:

1) Nama Pelapor:
2) No.Telefon Pelapor:
3) Model Peralatan:
4) No.DHM:
5) No.Siri Peralatan:
6) Tahun Perolehan:
7) Tempoh / Tempoh Tamat Antivirus:
8) Tempoh Jaminan Perkakasan:
9) Lokasi:
10) Permasalahan/Kerosakan:
11) Troubleshoot yang telah dijalankan:
============================================

[07.04.2011]
STS DITERUSKAN

Dimaklumkan bahawa penggunaan Support Ticketing System (STS) untuk laporan kerosakan peralatan ICT masih digunakan untuk tahun 2011.

Sekolah-sekolah yang mempunyai peralatan ICT yang telah tamat tempoh jaminan (warranty) serta layak diselenggara boleh memohon penyelenggaraan melalui STS.
(Laman STS)


Asas proses laporan STS adalah seperti berikut:
1) Sekolah buat laporan melalui STS
2) PKG akan hadir untuk troubleshoot dan pengesahan
3) Kes ditutup jika kerosakan dapat diatasi
4) Jika rosak, salinan dokumen DHM (Kew.PA2) dan Kew.PA9 diperolehi
5) Laporan STS dipanjangkan ke BTPN (escalate)
6) BTPN buat pengesahan dan panjangkan ke vendor
8) Vendor hadir ke sekolah untuk pemeriksaan & sebutharga
9) Vendor hadir untuk penyelenggaraan setelah diluluskan
10) Sekolah tutup tiket setelah selesai penyelenggaraan.

Sila hubungi PKG untuk keterangan lanjut.

Sekian, terima kasih.



PERINGATAN SEMASA KEY-IN LAPORAN MELALUI STS

Terdapat 9 maklumat penting diperlukan pada petak 'Description'

Perkakasan : _____(cth: Notebook)
Jenama/Model : _____(cth: IBM Netvista A30)
No.Siri : _____(cth: CNF5520B1Y)
Tahun perolehan: _____(cth: 2003)
Lokasi : _____(cth: Bilik Guru)
Masalah : _____(cth: Tiada paparan langsung)
Nama Pelapor : _____(cth: En.Mamat bin A.Jalil)
Jawatan Pelapor: _____(cth: Penyelaras ICT)
No.Tel.Pelapor : _____

(Laman STS)


MESEJ DARI UNIT MEJA BANTUAN, BTP

MEMOHON KERJASAMA TUAN/PUAN UNTUK MENYENGGARA STATUS LOG DALAM STS YANG TELAH SELESAI KEPADA STATUS "CLOSED".

SEGALA PERMASALAHAN ICT DI SEKOLAH BOLEH DILAPORKAN KE STS ATAU MELALUI TALIAN KPKPM 1-800-88-4774. INI KERANA MASIH TERDAPAT SEBILANGAN SEKOLAH YANG TIDAK MELAPORKAN PERMASALAHAN SECARA "ONLINE" MAHU PUN MELALUI TALIAN KPKPM.

STS MERUPAKAN SATU SISTEM PENGURUSAN LOG MASALAH ICT DI SEKOLAH. SEGALA PERMASALAHAN ICT PERLU DIREKODKAN DALAM SISTEM INI KERANA MAKLUMAT YANG DIPEROLEH AKAN DIJADIKAN ASAS PENYENGGARAAN ICT YANG DIPERLUKAN OLEH PIHAK SEKOLAH.

KERJASAMA TUAN/PUAN DIDAHULUI DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH.

Unit Meja Bantuan
Sektor Teknologi Maklumat dan Komunikasi Pendidikan
Bahagian Teknologi Pendidikan

Tiada ulasan:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP